Fysioterapeutti Mirka Katajisto

Palvelut

Äitiysfysioterapia

Raskauden aikana naisen vartalo muuttuu ja altistuu kuormituksille, jotka voivat aiheuttaa kipua varsinkin selässä, lantiossa, häpyliitoksessa ja lonkissa. Suurin syy tähän on nivelten ja sidekudosten löystyminen sekä ryhdin muuttuminen vatsan kasvaessa. Kipua voi esiintyä esimerkiksi kävellessä tai asennosta toiseen siirtyessä. Monesti myös kehon poikkeuksellinen kankeus liikkeelle lähtiessä ja rasituksesta kipeytyminen ovat syitä fysioterapialla. Myös raajojen puutumisoireisiin voi saada hyötyä raskausfysioterapian keinoin. Perusteellisella fysioterapeuttisella tutkimisella voidaan selvittää syy oireisiisi, ja ennen kaikkea vaikuttaa niihin. Raskausaikana on mahdollista saada helpotusta moniin kiputiloihin, jolloin Sinulla on mahdollisuus nauttia kehossasi tapahtuvasta ihmeestä. Raskausfysioterapiassa voit kanssani keskittyä lisäksi synnytykseen valmistautumiseen taikka raskausajan liikuntaan ja fyysiseen harjoitteluun.

Synnytyksen jälkeen jokaisen naisen keho palautuu omaa tahtiaan ja itselleen on annettava aikaa. Jos palautuminen ei kuitenkaan suju odotustesi mukaisesti, toivot saavasi ohjausta liikunnan aloittamisen suhteen tai sinulla on kipua kehossasi, voi olla syytä hakeutua äitiysfysioterapiaan.

Äitiysfysioterapian ensikäynti alkaa aina perusteellisella haastattelulla, jonka jälkeen tutkin Sinut kokonaisvaltaisesti ja saat tietoa keskivartalosi ja lantionpohjasi kunnosta, ohjeita synnytyksestä palautumiseen ja oman ergonomian huomiointiin niin vauva-aikana kuin sen jälkeenkin. Yhdessä Äitiys- ja perhepalvelut -yrityksessä käytössämme on myös kuvantava ultraäänilaite, jonka avulla voimme tutkia reaaliaikaisesti lantionpohjan ja keskivartalon lihastesi toimintaa. Yleisin syy hakeutua vastaanotolle onkin tiedon saaminen ja oman kehon tilanteen kartoittaminen. Äitiysfysioterapiassa voidaan keskittyä myös kivun hoitoon, suorien vatsalihasten erkauman kuntouttamiseen sekä esimerkiksi sektioarven käsittelyyn. Äitiysfysioterapiakäynti sisältää tyypillisesti myös kehon kireyksien vapauttamista erilaisten manuaalisten tekniikoiden avulla. Äitiysfysioterapian ensikäynnille voit saapua jälkitarkastuksessasi käytyäsi, tai tarvittaessa jo aiemmin, mikäli Sinulla on huolta esimerkiksi lantionpohjan aktivaation tunnistamisen tai suorien vatsalihasten erkauman suhteen tai jos sektiolla synnyttäneiden naisten arpialue kiristää huomattavasti.

Tuki- ja liikuntaelinfysioterapia

Tuki- ja liikuntaelinfysioterapiassa selvitetään syy kehosi kiputilaan perinteisin fysioterapeuttisin menetelmin. Hoidan 10 vuoden kokemuksella erityisesti olkapään, niska-hartiaseudun, lannerangan sekä lantion alueen kiputiloja. Erilaiset manuaaliset tekniikat sekä juuri Sinulle räätälöidyt kuntoutusohjeet ovat keskeisin osa fysioterapiaa. Kipua voidaan hoitaa myös mm. kinesioteippauksen ja arpien käsittelyn avulla. Fysioterapiassa huomioin Sinut aina kokonaisuutena, ja ensimmäisellä kerralla haastattelen Sinut rauhassa, jotta fysioterapia vastaa varmasti tarpeitasi ja voimavarojasi.

Hierontapalvelut

Raskaushieronta

Raskaushieronnalla voidaan vaikuttaa tehokkaasti pehmytkudosten kuten lihasten, nivelsiteiden ja jänteiden jännityksen, säryn taikka närästyksen lievittymiseen. Hierontaan voi tulla myös pelkästään rentoutumaan ja valmistautumaan esimerkiksi tulevaa synnytystä varten. Hieronnassani pääset halutessasi mukavasti vatsamakuulle raskaushierontatyynyn avulla.

Synnytyksen jälkeinen hieronta

Synnytyksen jälkeen lihasjännitystä voi syntyä erityisesti niska-hartiaseutuun vauvan kantamisesta sekä imetysasennoista johtuen. Myös alaselkä ja lantion alue saattavat kipuilla raskausajan ja kehon muuttuneen painopisteen jäljiltä. Synnytyksen jälkeiseen hierontaan voit tulla heti, kun sinusta siltä tuntuu.

Klassinen hieronta

Rentouttava ja kehon lihasjännityksiä hoitava hieronta koko keholle, myös purentalihaksille.

Liikuntapalvelut

Keskivartalo kuntoon -kurssi

Keskivartalo kuntoon -kurssi on 4-8 ohjatun kerran kokonaisuus, jossa keskitytään erityisesti raskaudesta ja synnytyksestä palautumiseen. Tunneilla tehdään lantionpohjan ja syvän poikittaisen vatsalihaksen toimintaa tukevia, suorien vatsalihasten erkauman kaventamiseen keskittyviä sekä koko kehoa huoltavia liikeharjoitteita. Jokaiselta osallistujalta tutkitaan myös erkauma ja tunnilta saa yksilöllisiä ohjeita sen kuntouttamiseksi. Tunnille voi tulla vauvan/lapsen kanssa tai ilman! Kursseja järjestetään keväisin ja syksyisin Maskussa, Raisiossa ja Turussa. Vauvan/ lapsen voi ottaa kurssille mukaan! Lisätietoa ryhmistä saat Kurssit -lehdeltä sekä facebookista.

FasciaMethod tunnit

FasciaMethod on suomalaisten fysioterapeuttien kehittämä kehonhuoltomenetelmä ryhmäliikuntaan ja lisätyökalu yksilövalmennukseen. FasciaMe – konseptissa yhdistyvät myofaskiaalinen liikkuvuusharjoittelu, dynaaminen täsmävenyttely kireille lihaksille, liikehallintaharjoittelu ja faskiakäsittely pallolla. Näkökulma on kuntouttava sisältäen harjoitteita yleisimpiin tuki- ja liikuntaelinoireisiin.  FasciaMe soveltuu kaikille, jotka haluavat parantaa suorituskykyään tehokkaasti ja edistää hyvinvointiaan. Ohjaan FasciaMethod tunteja kuntokeskuksissa Maskussa ja Raisiossa, lisäksi ohjaan tunteja yrityksille / tykyryhmille. Pyydä rohkeasti tarjous!

Yksilöllinen kuntovalmennus

Aloita liikkuminen turvallisesti raskausaikana, synnytyksen jälkeen tai missä vain vaiheessa elämää. Kattavan alkututkimuksen avulla saat tietoa kehosi liikkuvuudesta, liikehallinnasta ja voimansiirtokyvystä, sekä yksilöllisen harjoitusohjelman. ProMethod ohjaajana tutkin sinut kokonaisvaltaisesti ja olen perehtynyt tuki- ja liikuntaelinterveyden huomioivaan valmentamiseen. Tavoitteena harjoittelussa on parantaa lihastasapainoa, korjata puolieroja ja poistaa harjoittelua häiritsevät kivut ja oireet. Näin myös ennaltaehkäistään turhia rasitusvammoja. Konseptiin kuuluu alkukysely, yksilön kehon lihastasapainon, liikkuvuuden ja liikehallinnan testaus. Testien perusteella voidaan tehdä harjoitusohjelma heikkouksien kehittämiseksi tai vaikkapa alkulämmittely- ja kehonhuolto-ohjelmat.

Nettiajanvarauksen kautta tehdyt varaukset ovat aina Yhdessä äitiys- ja perhepalveluihin Turkuun. Palvelen myös Maskussa Fysiopiste Axonissa, jonne voit varata ajan joko sähköpostitse tai puhelimitse, mirka.katajisto@gmail.com / 040 867 6780.

Siirry sivun alkuun