Fysioterapeutti Mirka Katajisto

Äitiysfysioterapia

Raskauden aikana naisen vartalo muuttuu ja altistuu kuormituksille, jotka voivat aiheuttaa kipua varsinkin selässä, lantiossa, häpyliitoksessa ja lonkissa. Suurin syy tähän on nivelten ja sidekudosten löystyminen sekä ryhdin muuttuminen vatsan kasvaessa. Kipua voi esiintyä esimerkiksi kävellessä tai asennosta toiseen siirtyessä. Monesti myös kehon poikkeuksellinen kankeus liikkeelle lähtiessä ja rasituksesta kipeytyminen ovat syitä fysioterapialla. Myös raajojen puutumisoireisiin voi saada hyötyä raskausfysioterapian keinoin. Perusteellisella fysioterapeuttisella tutkimisella voidaan selvittää syy oireisiisi, ja ennen kaikkea vaikuttaa niihin. Raskausaikana on mahdollista saada helpotusta moniin kiputiloihin, jolloin Sinulla on mahdollisuus nauttia kehossasi tapahtuvasta ihmeestä. Raskausfysioterapiassa voit kanssani keskittyä lisäksi synnytykseen valmistautumiseen taikka raskausajan liikuntaan ja fyysiseen harjoitteluun.

Synnytyksen jälkeen jokaisen naisen keho palautuu omaa tahtiaan ja itselleen on annettava aikaa. Jos palautuminen ei kuitenkaan suju odotustesi mukaisesti, toivot saavasi ohjausta liikunnan aloittamisen suhteen tai sinulla on kipua kehossasi, voi olla syytä hakeutua äitiysfysioterapiaan.

Äitiysfysioterapian ensikäynti alkaa aina perusteellisella haastattelulla, jonka jälkeen tutkin Sinut kokonaisvaltaisesti ja saat tietoa keskivartalosi ja lantionpohjasi kunnosta, ohjeita synnytyksestä palautumiseen ja oman ergonomian huomiointiin niin vauva-aikana kuin sen jälkeenkin. Yhdessä Äitiys- ja perhepalvelut -yrityksessä käytössämme on myös kuvantava ultraäänilaite, jonka avulla voimme tutkia reaaliaikaisesti lantionpohjan ja keskivartalon lihastesi toimintaa. Yleisin syy hakeutua vastaanotolle onkin tiedon saaminen ja oman kehon tilanteen kartoittaminen. Äitiysfysioterapiassa voidaan keskittyä myös kivun hoitoon, suorien vatsalihasten erkauman kuntouttamiseen sekä esimerkiksi sektioarven käsittelyyn. Äitiysfysioterapiakäynti sisältää tyypillisesti myös kehon kireyksien vapauttamista erilaisten manuaalisten tekniikoiden avulla. Äitiysfysioterapian ensikäynnille voit saapua jälkitarkastuksessasi käytyäsi, tai tarvittaessa jo aiemmin, mikäli Sinulla on huolta esimerkiksi lantionpohjan aktivaation tunnistamisen tai suorien vatsalihasten erkauman suhteen tai jos sektiolla synnyttäneiden naisten arpialue kiristää huomattavasti.

Raskausfysioterapiaan voit hakeutua, jos kaipaat

• sopivan liikunnan ja harjoittelun ohjaamista
  • lantion ja selän alueen kivun lievitystä ja ennaltaehkäisyä
  • puutumisoireiden tai närästyksen hoitamista
  • synnytykseen valmistautumista
  • lantionpohjan lihasten tunnistamisen ja harjoittelun ohjausta.

Äitiysfysioterapiaan voit hakeutua, jos kaipaat

• synnytyksestä palautumisen tukemista
  • suorien vatsalihasten erkauman tutkimista / kuntouttamista
  • lantionpohjan toimintahäiriöiden kuntouttamista.
  • kivun lievitystä ja ennaltaehkäisyä
  • ergonomiassa ohjaamista
  • sektio- ja episiotomia-arpien hoitoa

Äitiysfysioterapian hinnat:

Äitiysfysioterapian ensikäynti (75 min.) 90 euroa